Lazada Malaysia

Isnin, 15 Disember 2014

Siakap Tiga Rasa Sempoi..

As salam n hai...

Ha..jumpa lagi...!!! berapa hari sudah tidak update blog kan...mulai suda datang penyakit malas aka hangat-hangat tahi ayam...huhu
Tapi tidak apa..kali ni saya share resepi yang rata-rata digemari ramai untuk menu berasaskan ikan...ikan apa? ikan siakap cikgu..hehe..

Kalau di sabah rasanya jarang jumpa and makan ikan ni..tidak pasti jugak ada ka tidak..tinggal lama di bumi semenanjung ni baru la merasa ikan siakap ni..my cinta hati aka papa iman pun suka makan..bagi saya ikan siakap ni adalah antara ikan yang murah dan mudah untuk didapati di pasaran semenanjung ni..bekalan pun fresh jugak..sebab tu sekarang pandai makan ikan siakap..yang penting murah n freshhh..

Tapi saya tidak pasti ikan ni ikan air tawar atau ikan laut..korang google ar..jangan malas macam saya..haha! pandai makan saja..sebab apa..ikan ni kalau salah teknik penyediaanya akan rasa lebih hanyir tau..nanti saya share ar..cara untuk hilangkan bau dia..

banyak cakap pula..saya kasi resepi yang saya olah sendiri ya..

Bahan-bahan:

1) Ikan siakap sederhana besar - 1 ekor
2) Bawang putih 2/3 bji
3) 2 batang serai - hiris nipis @ diketuk
4) 1inc halia - hiris nipis @ diketuk
5) sedikit belacan
6) cili - ikut suka nak banyak mana - potong halus
7) 1 biji tomato - potong dadu
8) 1/2 biji timun - potong dadu
9) 1/2 batang lobak merah - potong dadu
10) sedikit cauliflower / bunga kobis -potong kecik
11) sos cili & sos tomato (ikut rasa yang sesuai)



Cara - caranya:

- kena goreng ikan dulu..tp sebelum tu ikan siakap yang telah dibersihkan hendakla digaul dengan kunyit, sedikit garam dan perahan air limau..lepas tu, letak sedikit tepung jagung keseluruh badan n perut ikan..perap sekejap..baru goreng dalam minyak penuh ya..in sha Allah ikan tak kan hanyir..malahan ikan yang digoreng akan lebih rangup...yummy!!! 

ni ikan yang saya sudah goreng...opsss! sedikit hangus layan whatsapp punya pasal..bukan menyanyi di dapur ar..hehe
abaikan bekas untuk letak ikan tu ye...


Seterusnya cara membuat sos ikan:

macam biasa tumis bawang sehingga naik bau..masukkan belacan, halia dan serai..masukkan sedikit air..sos cili n tomato..masukkan lobak, sehingga lembut sedikit..masa ni bolehla masukkan perasa ya..nak masin masam n maniskan...ha..sendiri adjust..bila sos sudah mendidih..masukkan la..bahan-bahan seperti timun, bunga kobis, cili dan tomato sampai agak dah masak boleh la angkat dan dihidangkan...

Simple and sedap....tadaaa!!! siakap tiga rasa saya yang meriah dengan sayur - sayuran...



Jadi, boleh la cuba sendiri ya..sebab mudah saja ni..tak perlu bayar mahal-mahal makan dikedai..bayar mahal tidak sedap pula kan..kalau masak sendiri lebih kenyang dan puas hati

So, cuba la ya...masakkan untuk orang tersayang demi kepuasan diri sendiri..

c u..next entry...




Tiada ulasan: